“Kajian sistem maklumat terus diberi kritikan kerana lopong asas (fundamental gap) antara teori dan amalan. Pengkritik menyatakan bahawa ini adalah sebahagian besarnya hasil daripada kekurangan pengkaedahan (methodological inadequacy) daripada paradigma positivis yang dominan kepada fitrah/tabi’i ontologi sesuatu sabjek.Kajian-kajian yang menghargai (recognise) fitrah/tabi’i pengaplikasian (applied) disiplin sistem maklumat dan kerana itu komited kepada pembuatan ilmu pengetahuan yang berkaitan dan praktikal telah menggunapakai jenis kajian aksi dan intervensi.Walaupun kekuatan mereka dalam membuat/mengeluarkan ilmu pengetahuan yang berkaitan dan praktikal, kajian-kajian seperti itu adalah ketandusan/amat kurang (scarce) keranan mereka ditolak atas sebab kekurangan nilai saintifik (scientific credence).Breu dan Peppard (2001) mengenalkan pandangan dunia (worldview) penyertaan sebagai satu paradigm kajian yang menyediakan legitimasi kefalsafahan untuk pendekatan-pendekatan kajian aksi (Breu & Peppard, 2001).”
Paradigma
Terdapat banyak definisi untuk
terma ‘paradigma’. Bagaimanapun, antara definisi yang popular adalah seperti
yang didefinisikan oleh Kuhn (1962): “Paradigma adalah satu set kepercayaan
bersama dan persetujuan (common beliefs and agreements) yang dikongsi antara
ahli-ahli sains mengenai bagaimanakah masalah-masalah patut difahami dan
diselesaikan”.
Hirschheim dan Klein (1989)
mendefinisikan paradigma sebagai “satu set andaian yang sangat asasi (fundamental)
digunapakai oleh komuniti profesional yang membenarkan ahli-ahlinya untuk
berkongsi persepsi yang sama dan menyertai (engage) dalam amalan-amalan yang
kebiasaannya dikongsi bersama”.
Hirschheim (1989) mencadangkan
empat paradigma untuk pembangunan sistem maklumat yang mana pada permulaannya
digunakan dalam kajian organisasi dan sosial (Burrell & Morgan 1979). Paradigma
ini termasuk: kefungsian (functionalism), relatif sosial (social relativism), struktur
radikal (radical structuralism), dan neo-kemanusiaan (neo-humanism).
Burrell dan Morgan (1979:23) menyatakan
bahawa maksud terma paradigma itu dihasratkan untuk menekankan perspektif kebiasaan
(commonality) yang mengikat kerja sekumpulan ahli teori bersama dalam satu cara
dimana mereka boleh dianggap secara bergunanya sebagai mendekati teori sosial dalam
linkungan masalah (problematic) yang sama.
Mereka sintesis teori-teori organisasi
berdasarkan atas (1) satu falsafah sains sosial, menngunakan dimensi
sabjektif-objektif, dan (2) satu teori masyarakat (society), menggunakan
dimensi ubah radikal peraturan (regulation radical change).
Mereka membentangkan empat paradigma
untuk analisa teori sosial dalam organisasi dengan menggabungkan
dimensi-dimensi ini iaitu kefungsian (functionalism), relatif sosial (social
relativism), struktur radikal (radical structuralism), dan neo-kemanusiaan (neo-humanism).
Andaian-andaian dalam paradigma
Empat andaian Burrell dan Morgan
(1979) mengenai fitrah/tabi’i atau falfasah sains sosial adalah: Ontologi,
Epistemologi, Fitrah/Tabi’i manusia dan metodologi.
Sistem maklumat
Sistem maklumat mempunyai asal
usul dalam pelbagai rujukan disiplin dengan perspektif kajian teori yang jelas
(distinct) keatas isu-isu yang penting untuk dikaji dan kaedah-kaedah untuk
mengkaji mereka (Bariff & Ginzberg, 1982; Dickson et al., 1982; Mendelson
et al,, 1987).
Sistem maklumat didefiniskan
sebagai perisian dan perkakasan sistem yang menyokong aplikasi-aplikasi data-intensif.
Willcocks, Lacity dan Fitzgerald
(1995) mendefiniskan teknologi maklumat (IT) sebagai “cara-cara teknikal ayng
tersedia – perkakas (equipment) dan teknik-teknik pendekatan (attendant), yang
secara pentingnya adalah dasar-aktiviti (activity-based), berorientasikan
pembekalan (supply-oriented) dan pemfokusan kepada teknologi dan penyampaian (technology-
and delivery-focused).”
Sebaliknya, sistem maklumat
menurut mereka adalah “aplikasi-aplikasi perniagaan, lebih kurang yang
berdasarkan teknologi maklumat.”
Kajian sistem maklumat
Kajian sistem maklumat adalah a) pelbagai-disiplin
dan b) pelbagai-nasional.
Ia boleh dilihat sebagai satu tapestry
yang kaya dengan kaedah-kaedah kajian pelbagai, paradigma kajian, dan
pendekatan kajian (Benbasat & Weber 1996, Wade & Hulland 2004).
Jadi, dari definisi dan penerangan mengenai sistem maklumat diatas, jelaslah bahawa kajian sistem maklumat adalah satu bidang yang memerlukan pemahaman yang luas oleh penyelidik-penyelidik akan ilmu-ilmu dan cabang-cabang pelbagai disiplin. Ini menjadikan ia satu bidang yang komprehensif dan bertenaga untuk menyelesaikan pelbagai masalah-masalah yang berkait dengan organisasi, manusia, teknologi dan persekitaran.
Jadi, dari definisi dan penerangan mengenai sistem maklumat diatas, jelaslah bahawa kajian sistem maklumat adalah satu bidang yang memerlukan pemahaman yang luas oleh penyelidik-penyelidik akan ilmu-ilmu dan cabang-cabang pelbagai disiplin. Ini menjadikan ia satu bidang yang komprehensif dan bertenaga untuk menyelesaikan pelbagai masalah-masalah yang berkait dengan organisasi, manusia, teknologi dan persekitaran.
Selamat berparadigma dan berfalsafah.
~yba~
Tiada ulasan:
Catat Ulasan