Pencinta ilmu (Guna Chrome atau Firefox)

Selasa, 24 April 2012

Structural Equation Modelling (SEM) - Pengenalan



Analisa statistik yang tengah panas sekarang ini adalah SEM. 

Kursus SEM asas di bengkel persidangan antarabangsa boleh menjangkau yuran sehingga RM1,050 / USD 350 (burung awal!) jika pelatihnya adalah dari amerika/eropah. Kadar biasa RM1,350 atau USD450. Pelajar diberi diskaun 10%. Jika pelatih dari Malaysia, yurannya mungkin sekitar RM700 untuk pengenalan dan asas-asas kepada SEM menggunakan PLS saja.

Apa dia SEM?

Structural equation modeling, or SEM = pendekatan umum kepada analisa data multivariate
-         Juga dikenali sebagai analisa struktur kovarian
-         Juga dikenali sebagai model penyebab (causal modelling)
-         Juga dikenali sebagai model LISREL

Dalam erti kata lain, SEM adalah sangat umum, linear, silang-seksyen teknik model statistik. Analisa faktor, analisa haluan (path) dan regresi semuanya adalah mewakili kes-kes istimewa SEM.

Tujuan SEM = mengkaji perhubungan kompleks antara variabel dimana sebahagian variabel boleh terdiri dari hipotetikal atau bukan dalam perhatian (unobserved).

SEM adalah sebahagian besarnya teknik mengesahkan (confirmatory), dan bukan penjelajahan. Iaitu, seorang pengkaji adalah lebih berkemungkinan menggunakan SEM untuk menentukan samada sesuatu model itu sah, daripada menggunakan SEM untuk "mencari" satu model yang sesuai—walaupun analisa-analisa SEM selalunya melibatkan elemen penjelajahan tertentu.

Pendekatan = SEM adalah berdasarkan model. Pengkaji mencuba satu atau lebih model yang bersaing – analitik SEM menunjukkan yang mana satu model sesuai (fit), dimana ada pertindihan, dan boleh menolong memilih (pinpoint) apa aspek model tertentu yang konflik dengan data.

Dalam SEM, minat selalunya focus keatas konstruk laten—variabel psikologi abstrak seperti "kepandaian" atau "perangai terhadap jenama"—daripada keatas variabel yang di zahirkan untuk mengukut konstuk-konstruk ini. Pengukuran dianggap sebagai susah dan mudah buat salah. Dengan membuat model yang terang mengenai kesalahan pengukuran, pengguna SEM cuba untuk mengeluarkan (derive) anggaran tak berpihak untuk hubungan antara konstruk laten. Hingga ini, SEM membenarkan pengukur berbilang (multiple) untuk di asosiasikan dengan konstruk laten bujang (single).

SEM membayangkan satu struktur matriks kovarian pengukur-pengukur (dari situ ia adalah nama alternative untuk bidang ini, "analisa struktur kovarian"). Apabila parameter model telah dianggarkan, hasil model-bayangan matriks kovarian kemudiannya boleh dibandingkan dengan empirikal atau matriks kovarian bersandarkan data. Jika kedua-dua matriks adalah sejajar/selaras antara satu sama lain, kemudian SEM boleh dianggap sebagai satu penerangan yang munasabah (plausible) untuk hubungan-hubungan antara pengukur-pengukur.

Kesusahan = perisian SEM yang moden adalah mudah digunakan. Pengkaji yang bukan ahli statistik sekarang pun boleh selesaikan anggaran dan menguji masalah-masalah yang mana pada satu ketika dulu memerlukan perkhidmatan beberapa pakar pengkhusus (specialists).

Berbanding dengan regresi dan analisa faktor, SEM adalah bidang yang agak baru, mempunyai asal-usul dari kertas kerja yang muncul hanya pada sekitar lewat tahun 1960an. Oleh sebab itu, metodologi ini masih berkembang, dan juga konsep asas (fundamental) masih subjek kepada cabaran dan revisi. Perubahan ketara ini adalah sumber keseronokan kepada sebahagian pengkaji dan juga sumber kekecewaan kepada yang lain.

Dalam entri akan dating, saya akan bincang lebih lanjut mengenai SEM ini dan aplikasinya.

Selamat berjaya.

~yba~






Tiada ulasan:

Catat Ulasan